القائمة الرئيسية

الصفحات

المحطه دي خط ايه

 

خط ايه


محطة مترو عبده باشا خط ايه؟

عبده باشا الخط الثالث



محطة مترو العباسية خط ايه؟

الخط الثالث مترو أنفاق القاهرة هو الخط الرئيسي لمترو القاهرة، حاليًّا يربط خط المترو الثالث العتبة في شرق وسط القاهرة مع العباسية وهليوبليس في الشمال الشرقي.


محطة مترو السادات خط ايه؟

محطة السادات هي محطة تبادلية بين خطي المترو الأول والثاني، إذ يغير الركاب وجهتهم من الخط الثاني باتجاه الجيزة/شبرا لاتجاه المرج/حلوان بالخط الأول، أو العكس.


المنيب خط ايه؟

يشمل الخط الثاني 20 محطة، هي (المنيب، ساقية مكي، أم المصريين «ضواحى الجيزة سابقا»، محطة الجيزة، فيصل، جامعة القاهرة، الدقي، البحوث، الأوبرا، السادات، محمد نجيب، العتبة، الشهداء، مسرة، روض الفرج، سانت تريزا، الخلفاوي، المظلات، كلية الزراعة، شبرا الخيمة).



كيف اروح الزمالك بالمترو؟

باص للتحرير 35 أو 400 ، ومن التحرير تاكسي للزمالك بـ 5جم. مترو الأنفاق اتجاه المرج حتى محطة جمال عبد الناصر، ثم ميكروباص هينزل عند الكوبري اللى عند أبو الفدا ومنها مشي حوالى 5 دقائق للساقية. في ميكروباصات من قدام هايبر ماركت بتروح التحرير وبينزل عند الكوبرى اللى عند شارع أبو الفدا ومنها مشي اقصاها 5 دقائق للساقية.


محطة مترو الشهداء خط ايه؟

الشهداءالخط الأول والخط الثاني


محطة المعادي خط ايه؟

الخط الخامس: يمتد الخط الخامس من (المعادي ـ التجمع) ويلتقي مع الخط الأول، في محطة (المعادي).


كيف اذهب الى حدائق الاهرام بالمترو؟

يمكنك الوصول إلى حدائق الاهرام بالمترو في وقت أسرع وأسهل، عن طريق الركوب في أحد محطات المترو من خلال أي خط، والنزول في محطة مترو الجيزة، ثم تخرج من بوابة المحطة وتقوم بالركوب ميكروباص من خلال الموقف، الوصول إلى شارع الهرم، فهو لا يبعد 5 دقائق عن حدائق الاهرام



ازاي اروح الخليفة المأمون من المترو؟

اركب المترو وانزل سراى القبة ، اطلع على الشارع العمومي واركب اي حاجة رايحة للخليفة. أو اركب للألف مسكن ، هناك فيه مواصلات بتروح للخليفة المأمون، أو انزل انزل حلمية الزيتون، ومن هناك اركب لروكسي ،وبعدها إتمشى للخليفة المأمون. 


ازاي اروح ميدان سفير من رمسيس؟

انزل سراي القبة واركب تاكس . اركب الاتوبيس المكيف cta رقم 357 ميدان الحجاز وتقول للسواق ميدان سفير.


ازاي اروح ساقية الصاوي بالمترو

يمكنك اتخاذ خط المترو مرورا بمحطة البحوث إلى أن يتم ايصالك الى محطة الزمالة ومن هناك تنزل ويتم المشى لمدة لا تزيد عن عشر دقائق الى الوصول الى كوبرى 15 مايو ومن أسفله لتنزل لسلم ساقية الصاوى بكل سهولة. يمكن الركوب من مترو البحوث ايضا او ارض اللواء او محكمة امبابة.


ازاي اروح معرض الكتاب من موقف السلام

أمام خطوط السرفيس فستوجد من موقف عبد المنعم رياض، أحمد حلمي، موقف السلام، السيدة عائشة بتعريفة 6 جنيهات، ومن موقف تشكى بحلوان بتعريفة 8 جنيهات. وبالنسبة لمن اعتاد الذهاب لمعرض الكتاب بالمتر فلا توجد مشكلة بذلك حيث النزول محطة أرض المعارض أو محطة الشهداء "رمسيس" وستجد أتويبسات مخصصة لنقل الزوار إلى المعرض بمقره الجديد. 


ازاي اروح 6 اكتوبر من مصر الجديدة

علشان تروح مول مصر 6 اكتوبر من مدينة نصر او من مصر الجديدة هتركب اي ميكروباص رايح ميدان رمسيس او تركب مترو وتنزل محطة الشهداء وتروح لموقف عربيات رمسيس او تسأل اي حد من الميدان علي عربيات اكتوبر ومول مصر والحصري ومن هناك هتركب اي ميكروباص رايح اكتوبر بس أسأل السواق الاول هو هيعدي علي مول مصر ولا لا


كيف اذهب الى مدينة نصر بالمترو

أقرب محطة مترو لمدينة نصر هي محطة أرض المعارض، والتي توجد على الخط الثالث لمترو الأنفاق في مصر. حيث يمكنك الركوب من أي خط مترو أنفاق، ثم التحويل إلى الخط الثالث. ثم النزول في محطة أرض المعارض، وركوب مواصلة إلى مدينة نصر. 




هل اعجبك الموضوع :

تعليقات